Med lite framförhållning kan din sommar bli precis så avslappnad som du vill – även som företagare. Här är våra 8 bästa tips för en skönare semester utan stress.
Hur kan du som företagare planera för en lugn och stressfri semester?
-
Sätt tydliga gränser. Många företagare jobbar lite även under semestern – och det kan vara okej. Men hjälp dig själv att koppla av genom att boka in helt lediga dagar utan jobbmejl och telefonsamtal. Att samla jobbärenden till ett specifikt tillfälle kan också göra stor skillnad.
-
Meddela att du är ledig. Om du inte berättar att du är på semester – hur ska någon veta? Ställ in ett autosvar på mailen där du skriver när du är tillbaka och hur man når dig vid akuta ärenden.
-
Lämna in underlag i god tid. Momsinbetalningen för många företag är den 18 augusti. Eftersom det gäller redovisning för juni eller andra kvartalet, är det smart att lämna in underlaget i början av juli. Då slipper du panik när du är tillbaka i augusti.
-
Rapportera löner innan semestern. Avvikelser som semester går utmärkt att rapportera i förväg, även om lönen betalas ut i slutet av månaden.
-
Registrera fakturor i förväg. Planera in betalningar så du slipper påminnelser och oro för inkassokrav medan du försöker koppla av.
-
Fakturera innan du går på ledighet. Har ni ett fast faktureringsdatum? Ställ fram förfallodatumet istället, så blir det ingen skillnad för kunden – men du kan ta semester utan att behöva tänka på det.
-
Tänk framåt – redan i hängmattan. Kanske dyker det upp frågor eller nya idéer medan du vilar? Skriv ner dem och boka ett möte med oss i höst. Vi hjälper dig att ta nya tag med företaget efter sommaren.